top of page

Ik wil...

...mijn medewerkers (meer) laten thuiswerken

Als medewerkers thuiswerken levert dit een beduidende besparing op van reis- en parkeerkosten op. Ook zorgt het voor een verminderde CO2-uitstoot. De schoonste reis is immers de reis die niet gemaakt wordt.


Om thuiswerken te stimuleren moet u zorgen voor een stimuleringsbeleid voor de korte termijn en algemeen beleid voor de lange termijn. Daarin moeten verschillende vragen worden beantwoord. Bijvoorbeeld, krijgt de werknemer een thuiswerkvergoeding of hoe kan je als werkgever voor een gezonde thuiswerkplek zorgen? In maart 2022 bleek dat een derde van de werknemers ontevreden is over het thuiswerkbeleid en ruim een kwart thuis niet over een arbo-technische werkplek beschikt.

Thuiswerken is ook niet voor iedereen geschikt. Afhankelijk van het type werk, de thuissituatie en wensen van de medewerkers zal de situatie voor eenieder net verschillen. Hoe het thuiswerken georganiseerd wordt is iets dat u zelf moet bepalen. Het kan helpen om dit met andere ondernemers op te pakken om van elkaar te leren.

De gebiedsmanager Duurzame Mobiliteit kan u hiermee verder op weg helpen.

Colorful Houses
Hand_beide.png

Deze oplossing kunt u het beste alleen doorvoeren

Lees hieronder hoe u deze oplossing in uw onderneming door kunt voeren. Heeft u vragen, stel ze in de LinkedIn-groep Duurzame Mobiliteit 

of neem contact op met de gebiedsmanager Duurzame Mobiliteit.

Wat levert deze oplossing u op?

Met het aanbieden en stimuleren van thuiswerken kunt u het woon-werkverkeer verduurzamen en het maakt u een aantrekkelijk werkgever.

Duurzaamheid

  • Een flexibele thuiswerk of werktijdenregeling biedt verschillende kansen om het woon-werkverkeer te verduurzamen. Thuiswerkende medewerkers hebben nul uitstoot en reizen buiten de spits bespaart reistijd én uitstoot.

 

Aantrekkelijk werkgeverschap

  • U geeft uw medewerkers de keuzevrijheid om zelf de optimale werkplek te kiezen.

  • Het kiezen van de eigen werktijden geeft uw medewerkers meer autonomie en mogelijkheden om werk en privé te combineren.

 

Voor uzelf als ondernemer

  • Als veel van uw medewerkers thuiswerken is er minder ruimte nodig voor werkplekken op de bedrijfslocatie. U kunt dan besparen op kosten voor ruimte en inrichting.

Deze oplossing is iets voor u als:

Uw medewerkers hun werkzaamheden ook thuis kunnen uitvoeren.

  • Uw medewerkers zijn in staat om thuis te werken en hun werkzaamheden zelfstandig te plannen.

 

Deze oplossing is minder geschikt voor:

  • Ondernemingen waarbij de werkzaamheden uitsluitend op de bedrijfslocatie kunnen worden uitgevoerd.

  • Ondernemingen waar in (24-uurs) shifts wordt gewerkt en men gebonden is aan vaste werktijden.

Aan de slag!

Stel een thuiswerkregeling op en ga aan de slag met het stimuleren van thuiswerken en buiten de spits reizen.

Wie?

Een thuiswerk en flexibele werktijdenregeling wordt onderdeel van uw HR-beleid en heeft invloed op de financiële afhandeling van reiskosten en andere vergoedingen, daarom is het belangrijk dat de volgende rollen binnen uw onderneming worden aangehaakt:

  • HR-verantwoordelijke

  • OR / personeelsvertegenwoordiging

  • Financiële administratie

  • Accountant / belastingadviseur

 

Hoe?

  • Stel vast waarom u een thuiswerkbeleid voor uw medewerkers van belang is. 

  • Stel vast wat uw langetermijnvisie op thuiswerken en welk doel u op korte termijn wilt behalen 

  • Stel vast voor wie binnen het bedrijf thuiswerken relevant is

  • Inventariseer de werkplekken van mensen thuis en bepaal of zij aan de arbo-richtlijnen voldoen

  • Bepaal welke vergoeding u wilt verstrekken op de dagen dat mensen thuiswerken

  • Bepaal hoe het thuiswerken geregistreerd wordt bijvoorbeeld:

  • Bepaal de communicatiestrategie om het nieuwe beleid bekend te maken.

  • Doe een enquête onder medewerkers over hoe tevreden ze zijn over het thuiswerkbeleid van tevoren.

Zo maakt u dit tot een succes:

Laat uw medewerkers tips en tricks delen en stimuleer het thuiswerken en buiten de spits reizen.

 

  • Stimuleer het thuiswerken en buiten de spits reizen door:

    • Het aanbieden van een thuiswerkvergoeding.

    • Te investeren in goede thuiswerkplekken voor uw medewerkers (bv. de aanschaf van een zit-sta-bureau).

    • Goede afspraken te maken over wanneer wel en wanneer niet thuiswerken.

    • Alternatieve activiteiten te organiseren voor de informele ontmoetingen.

 

De gebiedsmanager Duurzame Mobiliteit denkt hier graag met u over mee!

 

We zijn erg benieuwd wat u van deze oplossing vindt en of u van plan bent om een flexibele werktijdenregeling door te voeren. Laat het ons weten via het contactformulier of neem contact op met uw gebiedsmanager Duurzame Mobiliteit!

We zijn erg benieuwd wat u van deze oplossing vindt en of u van plan bent om ermee aan de slag te gaan. Laat het ons weten via het contactformulier of neem contact op met uw gebiedsmanager Duurzame Mobiliteit!

Voorbeeldprojecten van deze oplossing

bottom of page