OV - Pendeldienst
Dank voor het invullen van de quickscan!
Omdat de dichtstbijzijnde ov-halte meer dan drie kilometer van uw bedrijfslocatie verwijderd is, zal reizen met ov op het eerste gezicht niet aantrekkelijk zijn voor uw medewerkers. U kunt hen tegemoet komen door het aanbieden van een pendeldienst van en naar de ov-halte.
Pendeldienst:
Met een pendeldienst verzorgd u het vervoer van en naar de ov-halte. Dit kan u binnen de eigen organisatie regelen of gebruik maken van een commerciele vervoerder. De pendeldienst kan medewerkers naar de dichtstbijzijnde ov-locatie brengen, maar bijvoorbeeld ook naar het dichtstbijzijnde intercitystation of een handige metro- of tramhalte zodat ze vanaf daar makkelijk verder kunnen reizen met het ov.
Wanneer u zelf veel medewerkers heeft, kunt een dergelijke pendeldienst voor uw eigen organisatie opzetten (dit heet gesloten vervoer). Maar het kan ook zinvol zijn om met ondernemers, collectief, uit de buurt aan tafel te gaan en hier gezamenlijk actie op te ondernemen. Hoe u dit doet, leest u bij de oplossingen op Het Mobiliteitskompas.
De voordelen van openbaar vervoer
Medewerkers die met het openbaar vervoer gaan, bewegen vanzelf meer. Een ov-forens loopt 8-33 minuten per dag meer dan een autoforens. En dat bewegen is goed voor je: je probleemoplossend vermogen stijgt met wel 20% na een potje bewegen en je wordt wel 23% productiever wanneer je lichaam actief is geweest.
​​
Kortom, door je medewerkers te stimuleren met het openbaar vervoer te komen, kunnen ze hun werk beter doen. Â
​
De trein rijdt ook nog eens op groene stroom en vanaf 2025 wordt al het busvervoer elektrisch. De gemiddelde CO2-reductie door met het ov te reizen in plaats van met een auto, is 92%. Â
We zijn erg benieuwd wat u van dit advies vindt en of u van plan bent om ermee aan de slag te gaan. Laat het ons weten via het contactformulier of neem contact op met uw gebiedsmanager Duurzame Mobiliteit!