Ik wil...
...mijn medewerkers meer van het openbaar vervoer gebruik laten maken
In het openbaar vervoer kan je werken, hoef je niet op het verkeer te letten en krijg je meteen wat beweging (ov-forenzen lopen gemiddeld 4.000 stappen per dag meer dan autorijders). Je hoeft niet naar een parkeerplaats te zoeken als je aankomt en hoeft ook geen hoge parkeerkosten te betalen. Je stapt zo op een ov-fiets of deelscooter om het laatste deel van je reis af te leggen. Kortom: voor medewerkers kan het heel comfortabel zijn om met het ov te reizen. En, als werkgever hoeft u het ook niet te laten.
Â
De trein is gemiddeld vier cent goedkoper per kilometer dan de negentien cent die u per kilometer aan de medewerker kwijt bent (laat staan de 35 cent per kilometer voor de leaseauto). U hoeft geen parkeerkosten te betalen, uw medewerkers worden vitaler doordat ze meer beweging krijgen en ze kunnen werken in plaats van naar de radio luisteren als ze onderweg zijn.
Â
Is het voor uw bedrijf te realiseren? Een werknemer hoeft niet iedere dag met het ov te komen, het kan ook een paar keer per week. Het is helemaal niet gek als iemand twee dagen thuis werkt, twee dagen met het ov komt en een dag met de auto.
Deze oplossing kunt u het beste alleen doorvoeren
Lees hieronder hoe u deze oplossing in uw onderneming door kunt voeren. Heeft u vragen, stel ze in de LinkedIn-groep Duurzame Mobiliteit
of neem contact op met de gebiedsmanager Duurzame Mobiliteit.
Wat levert deze oplossing u op?
Door reizen met het openbaar vervoer te stimuleren kunt uw mobiliteit verduurzamen en tegelijkertijd kosten besparen.
Duurzaamheid
Het stimuleren van reizen via het openbaar vervoer is een goede manier om de mobiliteit van uw onderneming te verduurzamen. Gezamenlijk vervoer is vaak efficiënter en veel van het openbaar vervoer is tegenwoordig CO2-neutraal
Â
Aantrekkelijk werkgeverschap
U geeft uw medewerkers de keuzevrijheid om zelf de optimale reis te kiezen.
Het reizen met het openbaar vervoer stelt uw medewerkers in staat om reistijd ook nuttig te besteden.
Mensen die met het ov reizen bewegen vaak ook meer, wat kan bijdragen aan de vitaliteit van uw medewerkers.
Â
Voor uzelf als ondernemer
Het reizen met het openbaar vervoer is vaak goedkoper dan reizen met de auto. Ook bespaart u op benodigde ruimte voor parkeerplaatsen.
Deze oplossing is iets voor u als:
Uw bedrijfslocatie bevindt zich in de buurt (op fiets- of loopafstand) van een ov-halte.
Uw onderneming is met het ov of met een ketenreis (bv. fietsen vanaf een station) te bereiken.
Uw onderneming valt binnen het werkgebied van deelvervoer (zo niet, check onze oplossing deelvervoer).
Â
Â
Deze oplossing is minder geschikt voor:
Ondernemingen die slecht bereikbaar zijn met ov en buiten het werkgebied van deeldiensten vallen.
Ondernemingen waarbij veel gewerkt wordt op momenten dat het ov en deeldiensten niet beschikbaar zijn.
Aan de slag!
Bepaal voor welke werknemers met het ov reizen mogelijk is en ga aan de slag om die reis aantrekkelijker te maken.
Wie?
Het stimuleren van ov-reizen kan invloed hebben op uw HR-beleid en op de financiële afhandeling van reiskosten, daarom kan de betrokkenheid van de volgende rollen binnen uw onderneming nodig zijn:
HR-verantwoordelijke
OR / personeelsvertegenwoordiging
Financiële administratie
Â
Wat?
Er zijn een aantal dingen die u kunt doen om ov-reizen te stimuleren:
Â
Zorg dat ov-reizen voor meer van uw medewerkers een geschikt alternatief is. Bijvoorbeeld door het aanbieden van vervoer van en naar het dichtstbijzijnde treinstation, met bedrijfsfietsen, deelvervoer of een pendeldienst.
Laat uw medewerkers (gratis) het reizen met openbaar vervoer uitproberen.
Maak het uw medewerkers zo makkelijk en voordelig mogelijk om met het openbaar vervoer te reizen, door:
Het aanbieden van een business card of flexibele reisregeling waardoor medewerkers niet zelf hun reiskosten hoeven te declareren.
Het aanbieden van een eersteklas treinabonnement of een abonnement dat ze ook voor privéreizen mogen gebruiken.
Te differentiëren in de vergoeding van reiskosten waarbij ov-reizen volledig worden vergoed, maar de vergoeding van (fossiele) autoritten langzaam wordt afgebouwd.
Â
Hoe?
Bepaal eerst voor hoeveel mensen het realistisch is om met het openbaar vervoer naar het werk te komen. Dit hoeft niet elke dag, maar kan ook een paar keer per week. Het is helemaal niet gek als iemand twee dagen thuis werkt, twee dagen met het ov komt en een dag met de auto.
Onderzoek hoeveel meer mensen jullie zouden willen stimuleren om met het ov te komen. Waar die mensen vandaan komen en welke maatregelen kunnen bijdragen om ov-reizen voor die mensen mogelijk of makkelijker te maken.
Kijk op Ways2Go of u misschien gebruik kunt maken van algemeen beschikbaar ov-probeeraanbod.
Onderzoek welke mogelijkheden er zijn om reizen naar het werk met het ov te stimuleren en hoe u dit onderdeel kunt maken van uw reiskostenbeleid, c.q. arbeidsvoorwaarden.
Een goede manier om ov-reizen te stimuleren als ze het nu nog helemaal niet doen, is het organiseren van ov probeerweken. Dit houdt in dat een medewerker een week of maand lang het ov uitprobeert om mee van en naar het werk te rijden. Het kan zijn dat door het bundelen van aanbod, u in aanmerking komt voor het meedoen aan probeeracties van de overheid.
Denk na over hoe er over de actie gecommuniceerd wordt en hoe medewerkers geïnformeerd worden over de nieuwe reiskostenregeling.
Â
Denk ook goed  na over hoe een goede openbaar vervoer regeling er uit ziet. Wilt u reistijd zien als werktijd? Biedt u een NS business-card aan? Kijk bijvoorbeeld naar aanbieders van flexibele reisdiensten of Mobility as a Service (MaaS). Het is belangrijk om het beleid op orde te hebben wanneer u de medewerkers laat deelnemen aan een probeerweek. Als zij dan enthousiast zijn, kunt u meteen de mogelijkheden aangeven en kunnen zij gelijk hun enthousiasme omzetten in daden.
Â
Aandachtspunten
De potentie voor ov-stimulering bepalen kunt u doen door zelf een inschatting te maken waar medewerkers wonen en hoe zij dan kunnen reizen, maar wanneer u 100 medewerkers of meer heeft, is dit wel een behoorlijke klus. In dat geval kunt u een mobiliteitsscan aanvragen (dit is ook beschikbaar voor een groep bedrijven die samen 100 medewerkers hebben). Neem hiervoor contact op met de gebiedsmanager.
Als u nog geen ov-beleid heeft, dan zal het best wat moeite kosten om dit allemaal op papier te krijgen. Daarom is het goed om dit samen met andere ondernemers te doen en van elkaar te leren.
Pendeldienst van / naar ov-halte
Bepaal of het nodig is dat er misschien een pendeldienst wordt ingezet naar een ov-punt. Denk hierbij na over de volgende vragen:
Waarom willen jullie aan de slag met een pendeldienst?
Wat is de doelstelling van de pendeldienst?
Hoe willen jullie een pendeldienst gaan vormgeven?
Wat gebeurt er om het aantrekkelijk maken?
Nodig een aantal bedrijven in de buurt uit om hierover te overleggen, laat ook hen bepalen voor hoeveel mensen het realistisch is om met het ov naar het werk te komen.
Zo maakt u dit tot een succes:
Laat uw medewerkers tips en tricks delen en stimuleer duurzame reisopties.
Laat uw werknemers van elkaar leren door tips en tricks te delen. Uw kunt uw tips ook delen in de LinkedIn-groep Duurzame Mobiliteit!
Â
Uw kunt duurzaam reizen stimuleren door de keuze voor duurzamere reisopties te stimuleren, dat kan op verschillende manieren:
Â
De gebiedsmanager Duurzame Mobiliteit denkt hier graag met u over mee!
Â
We zijn erg benieuwd wat u van deze oplossing vindt en of u van plan bent om met het stimuleren van ov-reizen aan de slag te gaan. Laat het ons weten via het contactformulier of neem contact op met uw gebiedsmanager Duurzame Mobiliteit!
We zijn erg benieuwd wat u van deze oplossing vindt en of u van plan bent om ermee aan de slag te gaan. Laat het ons weten via het contactformulier of neem contact op met uw gebiedsmanager Duurzame Mobiliteit!